Publikováno

Prodlužte si Luteální fázi

Prodlužte si Luteální fázi

Co je to luteální fáze?

Třetí fáze ženského menstruačího cyklu je luteální fáze – období od ovulace po začátek menstruace. Během této fáze dochází k oplodnění a uhnízdění vajíčka v děloze. Je to nejdelší fáze ženského cyklu a pohybuje se mezi 10 – 14 dny. Pokud je Vaše luteální fáze kratší než 10 dnů, pak začíváte to co se nazývá Porucha luteální fáze, což je častý problém neplodnosti u žen. Díky bohu je to také problém, který je možno vyřešit přírodními terapiemi AKA bez léků a hormonů.

 Krátká poznámka: Pokud je Vaše luteální fáze delší než 14 dnů, možná neovulujete pravidelně. Což může být ukazatel PCOS – Syndromu PolyCystických Vaječníků nebo jiné choroby vaječníků.

Samozřejmě, jakákoliv odchylka od běžného průběhu luteální fáze by pro Vás měla být důvodem k zamyšlení. Zda nění něco v nepořádku. Nejen, že to může být problém pro hladký průběh Vaší menstruace, ale také to může ovlivnit Vaší plodnost. Tím důvodem je, že krátká luteální fáze (pod 10 dnů) neposkytuje vaječníkům dostatek času pro vytvoření správné, hluboké vrstvy výstelky dělohy, ve které se má vajíčko zachytit.

Pokud je Vaše luteální fáze kratší než 10 dnů, je to jako byste každý měsíc potratila!

 Co způsobje krátkou luteální fázi?

Příčin tohoto jevu může být několik, ten nejčastější, ale je nízká hladina progesteronu. Progesteron je produkopván po celou dobu cyklu, ale jeho vrchol nastává právě v období luteální fáze. Je nezbytný pro vytvoření hluboké, nadýchané, lepkavé vrstvy výstelky Vaší dělohy a udržuje těhotenství běhe, prvního trimestru. Pokud propgesteron nedosáhne správné hladiny po ovulaci, nebo pokud poklesne příliš brzy před Vaší periodou, pak můžete trpět Defektem luteální fáze.

Nejčastější příčiny nízkého progesteronu:

  1. Stres – pokud jsme chronicky ve stresu, naše tělo vylučuje příliš mnoho kortizolu. Myslíte si, že to nemá vliv na hladinu progesteronu, ale má. Kortizol se produkuje přednostně, čímž nedochází k vytváření progesteronu a jako bonus, samotný kortizol blokuje receptory progesteronu(což znamená, že Vaše tělo nedostává signál, že potřebuje progesteron).
  2. Slabá nebo žádná ovulace – po proběhnutí ovulace, žluté tělísko ve folikule začně produkovat progesteron.  Ovulace je katalyzátorem zvýšení hladiny progesteronu, pokud neovulujete nebo neovulujete pravidelně, pak v těle není dostatek progesteronu.
  3. Nízká funkce štítné žlázy – pokud vaše štítná žláze neprodukuje dostatek hormonů, pak si tělo nevytvoří dostatek progesteronu. Ten vzniká z hormonu pregnenolonu.

Co způsobuje nízký progesteron?

  1. Endometrióza – Endometrióza je gynekologické onemocnění, při kterém dochází k růstu endometria (částeček výstelky dutiny děložní) mimo dělohu. Tato choroba postihuje cca. 10% žen s nízkou hladinou progesteronu nebo krátkou luteální fází. Projevuje se především jako velmi silná bolest pánve, například při menstruaci.
  2. Úzkost a panické záchvaty – progesteron se chová jako přírodní válium, udržuje nás v klidu a v pohodě, takže nízká hladina progesteronu u některých žen může vést k záchvatům úzkosti a paniky.
  3. PMS – je zde nenápadné spojení s bodem č.2, PMS se vyznačuje až stovkou různých příznaků, fyzických a emocoionálních, které jsou pro většinu žen velmi vyčerpávající.

Teď již víme o progesteronu a jeho nízké hladině vše co potřebujeme, a nyní si řekněme co se s tím dá udělat.

Defekt Luteální fáze / Řešení nízkého progesteronu:

Vaše strava je nejdůležitější pro správnou funkci Vašich hormonů, takže je vždy důležité začít zde. Doplňky stravy, bylinky jsou také možným řešením Vašeho problému, ale nikdy nemohou pomoci, pokud neupravíte svou stravu.

Strava

  1. Vitamín C –  tento jediný vitamín byl spojován se schopností zvýšit produkci progesteronu u žen. Jídla bohatá na vitamín C jsou – brokolice, kapustičky, papaya, jahody, pomeranče, šípky. Denní doporučená dávka je 60mg, ale měly by jste užívat aspoň 600mg/denně. Vitamín C je rozpustný ve vodě, takže jakékoliv přebytky v těle budou vyloučeny ledvinami.
  2. Listová zelenina – kapusta, zelí, špenát, jakékoliv zelené listové saláty – rukola, polníček apod.. Listová zelenina má vysoký obsah B-komplexu, které jsou nezbytné pro správné vytváření a distribuování hormonů v těle. Také mají vysoký obsah hořčíku a vápníku, které pomáhají s některými příznaky PMS a nízkou hladinou progesteronu.
  3. Esenciální mastné kyseliny – především omega-3 mastné kyseliny. dobrým zdorjem jsou divoký losos, halibut, sardinky, vlašské ořechy nebo chia semínka.
  4. Cholesterol – Všechny steroidní hormny, včetně progesteronu jsou syntetizovány z pregnelonu, který je derivátem cholesterolu. Takže do Své stravy zařaďte hodně produtů ideálně bio zvířecích proteinů, pasterizované vejce a bio máslo.

Jak vzniká progesteron

 

Doplňky stravy/Bylinky

  1. Vitex (drmek velkolistý) – keř původem z Řecka a Itálie, byl užíván po staletí pro léčení mnohých ženských obtíží. Několik studií dokazují, že nastoluje správnou hladinu progesteronu a zvyšuje produkci luteinizačního hormonu, který řídí ovulaci, což vede k produkci progesteronu. Vitex je bohužel jako doplněk stravy zakázán pro prodej v ČR
  2. Šafrán – šafrán byl používán na východě k řešení ženských problém jako jsou bolestivá perioda, PMS a dokonce deprese. Vše co potřebujete je denní dávka 15mg/denně.
  3. Vitamin B6 – I když B-komplex má velký význam na hormonální zdraví, je to právě vitamín B6, který má největší význam v luteální fázi.  Doporučená dávka je 50 – 100mg denně, ale ne více, protože bylo prokázáno, že větší dávky mohou způsobit nervovou toxicitu.

 

Další praktiky:

  1. Sledování menstruačního cyklu – z vlastní zkušenosti doporučuji aplikaci na android OvuView, začněte si měřit délku Vaší luteální fáze u výskyt ovulace a zjistěte tak, jestli máte nějaký problém.
  2. Akupunktura – je mnoho důvodů proč akupunkuta pomáhá vyrovnat hladinu hormonů v těle. Mnoho žen pociťuje nápravu menstruačního cyklu a zvýšení plodnosti po několika týdenních sezeních akupunktury. Měla byste absolvovat každotýdenní kůru aspoň po dobu 3 měsíců
  3. Vyražte si s kamarádkami – strávený čas s kamarádkami Vám pomůže se uvolnit a dojde tak k přirozenému snížení hladiny kortizolu. A nízká hladina kortizolu, je to co chceme, proto neváhejte a udělejte z toho pravidelnou týdenní akci.

 

Doporučuji z vlastní zkušenosti upravit jídelníček, užívat doplňky stravy a zařadit také nějaká cvičení. Nečekejte výsledky p prvním měsíci ( i to se už i stalo), snažte se kůru dodržovat minimálně po dobu 3 – 6 měsíců. První příznaky zlepšení se budou nejspíše týkat Vaší menstruace a projevů PMS. První měsíc jsem zažila poprvé po 7 letech nebolestivou menstruaci a ještě stále vzpomínám na ten pocit, kdy jsem stále po dobu 2 dnů čekala, když dorazí ta bolest, ta hrůza. A ono nic!

 

Zdroj:
http://nicolejardim.com/lengthen-your-luteal-phase/